Tenzin Wangyal Rinpočhe: Tibetská jóga snu a spánku
Jak jsem již někde psal, chodím do knihovny vždy připraven, tj. s lístkem, kde mám vypsané knihy, které si chci vypůjčit. Nicméně každou návštěvu pak procházím regály a hledím, jaké další kniha mě osloví. To je i případ této knihy. Nakonec jako bývalý obyvatel Tibetu, co se dalo čekat jiného, že?
Samotnou knihu bych rozdělil na dvě části. První je úplně pro každého, takže se každý v naší západní civilizaci obohatí o zcela unikátní poznání meditační praxe/poznání buddhistické tradice. Každý si v této části najde mnoho nového, doslova unikátního. Druhou část jsem přečetl jen částečně, protože již niternou jógovou praxi ve svém nestihnu. Druhá část se tedy týká jogínské praxe zvědomění spánku a jeho povýšení na úroveň absolutního vědomí. To se může dít, pokud je praktikující schopen setrvávat pevně v bdělém uvědomění, aniž se identifikuje s běžným já.
Ctihodný Tenzin Rinpočhe pracuje s tím, ostatně jako každý buddhista, že není valného rozdílu mezi životem v našem profánním světě a životem ve snovém světě. Zkuste si jen upamatovat včerejší den a k tomu poslední, živý sen, tak zjistíte, že obě zkušenosti nesou stejně reálnou, mentální stopu, jak významem, tak i samotným otiskem. Tenzin říká, že normální bdělý život je stejně neskutečný jako sen. Během dne jsme totiž stejně jako v noci pohrouženi do téhož snění, takže vnitřní činnost mysli promítáme do vnějšího světa a věříme, že naše zkušenosti jsou "skutečné" a odehrávají se mimo naší vlastní mysl. Správné cítění a vnímání snové povahy přirozeného světa mění vztah k situacím, čímž se různá tísnivá emocionální sevření uvolňují, takže dochází k získání nadhledu nad situací a zvětšení prostoru k bytí vlastního Já.
Jelikož nejsme schopni rozpoznat pravou podstatu jevů, tak lpíme na projekcích své mysli, jako by byly skutečné. Pochopením a vlastním zažitím podstaty skutečnosti (= prázdnota) mizí lpění, načež již nevznikají hrubé podoby emocí. Využití snového procesu lze využít k osvobození od všech relativních podmínek, nikoli k pouhému zlepšování těchto podmínek. Každopádně vše, co se objevuje v bdělém uvědomění, je pouze odrazem naší vlastní mysli.
Celou knihou se prolíná základní proces karmické stopy, která nás vtahuje do a vztahuje k vnějšímu světu. Karmické stopy přetrvávají v mentálním vědomí, dokud nejsou očištěny.
ŘÍŠE ZÁKLADNÍ EMOCE ČAKRA
Bohové (dévové) Příjemné rozptýlení Korunní
Polobohové (asurové) Závist Krční
Lidé Žárlivost Srdeční
Zvířata Nevědomost Pupeční
Hladoví duchové Chtivost Oblast za pohlavními orgány
Pekelné bytosti Hněv Oblast chodidel
Několik úryvků:
- str.89: Bez lpění či odporu jsme dokonale přítomni ve všem, co vyvstává. Nemáme zapotřebí zjišťovat význam snu, protože žijeme v pravdě.
- str.93: Mateřská tantra praví, že není-li člověk bděle uvědomělý ve svých vizích, je nepravděpodobné, že bude bděle uvědomělý ve svém chování. Nejedná-li člověk s bdělostí, není pravděpodobné, že bude bdělý ve snu. A není-li bdělý ve snu, nebude pravděpodobně bdělý ani v posmrtném bardu.
- str. 119: Tak žijí mystikové: vidí neviditelnou sílu, svou myslí ovlivňují okolní prostředí a dávají smysl činům včetně těch, které jsou pouze v představách.
- str. 139: Lucidní sen v tomto kontextu znamená takový sen, během něhož si snící uvědomuje, že sní. (Já osobně lucidní sen definuji jinak, tj. jako činnost vědomí mimosmyslového prožitku, kdy se mohu setkat s bytostmi a entitami jemnohmotného světa)
- str.147: Sníte-li o tom, že vás ohrožuje oheň, proměňte se v plameny; zdá-li se vám o záplavách, staňte se vodou. Pronásleduje-li vás démon, proměňte se v ještě většího démona.