Jsme svobodné bytosti?
Řešili jsme s Bódhi nelehkost, zda Stvořitelova všemohoucnost může omezovat, či dokonce negovat naší lidskou, svobodnou vůli:
- Představte si jakoukoli situaci v jakémkoli stavu jakéhokoli jedince
- Z každé takové situace vede mnoho, mnoho cest, které samozřejmě souvisí s osobním rozhodnutím jedince i kontextem jeho života (okolí, podmínky, lidé, city, výchova, predispozice, dávná rozhodnutí atp.)
- Mnoho cest znamená desítky, někdy stovky možností jak dál
- Na zmíněnou situaci, chcete-li životní křižovatku, navazují další a pak zase další rozcestí, která se v posloupnosti času a místa možností šíří geometrickou řadou
- Jestliže Stvořitel zná, tj. svým Vědomím dokáže zahrnout všechny možné varianty a možnosti, může to znamenat, že svou znalostí absolutního bytí omezuje naší svobodnou vůli, svobodu našeho rozhodování?
Představte si, že svému dítku postavíte v dětském pokoji obrovskou vláčkovou dráhu (třeba v modelu TT, ta je snad nejhezčí). Postavíte stovky nádraží, milióny kilometrů kolejišť, tisíce vagónků a mašinek, krásné přírodní i městské okolí. Svému milovanému dítku vysvětlíte, jak se taková krásná dráha ovládá, vysvětlíte mu principy a fungování, popíšete schémata zapojení, způsob ovládání a nakonec pravidla, aby vláčky jezdily k radosti a pohodě. Je to nesvoboda, že si vaše milované dítko jezdí, jak chce, kdy chce, jak dlouho chce, i když po jasně ustavených kolejích, s přistavenými mašinkami i vagónkami?
Může dítko vaší snahu odmítnout? ANO
Může se silou svého dětství rozpustit v té nádheře, kterou jste vytvořili? ANO
Může si vaše dítko přizvat kamarády? ANO
Může si vaše dítko přeházet vagónky i samotné výhybky? ANO
Může dítko vaše dílo zničit, rozmlátit a vás potupit? ANO
Další otázky jsou nasnadě...
Jestliže zná Stvořitel všechny možné variety, tj. biliony a biliony navazujících možností z bilionů předpokladů, tedy znamená to automaticky, že zná i Konec? A pokud ano, představuje znalost Konce, právě ta znalost, nikoli Konec samotný, projev nesvobody? Naší nesvobody? Anebo právě znalost Konce je prvním a zároveň jedinečným projevem nesvobody? A není znalost Konce méně než jistota Konce samotného?